مصرف مقادیر کم میوه های تازه با خطر بالاتر ابتلا به دیابت نوع 2 در ارتباط است

4 مه 2017- با توجه به تحقیقات جدید، خوردن روزانه ی مقداری میوه ی تازه، احتمال ابتلا به دیابت نوع 2 را 12 درصد کاهش می دهد.

محققان این مطالعه را به دلیل شایع شدن خودداری از مصرف میوه ها در برخی از کشورها، به ویژه چین انجام دادند. امتناع از مصرف میوه به دلیل نگرانی های بیش ازحد از مصرف فروکتوز موجود در میوه است که ممکن است به مشکلات سلامتی منجر شود.

تا به امروز، هیچ مدرکی ارائه نشده است که نشان دهد مصرف منظم اما متوسط میوه خطری برای سلامت افراد ایجاد می کند. با این وجود، شواهدی در مورد مصرف آب میوه وجود دارد که ممکن است خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش دهد.

محققان دانشگاه آکسفورد در این مطالعه نشان دادند که خوردن یک وعده میوه بیش از سه بار در هفته میزان مرگ و میر افراد مبتلا به دیابت نوع 2، را 17 درصد و همچنین خطر ابتلا به عوارض قلبی و عروقی را 28 درصد کاهش می دهد.

این تیم تحقیقاتی مصرف میوه ها را در نزدیک به 500 هزار نفر در یک دوره ی هفت ساله تحت نظارت قرار دادند. شرکت کنندگان از مطالعه ملی Kadoorie biobank در چین انتخاب شدند.تجزیه و تحلیلهای پیگیرانه نشان داد بیش از 9500 نفر در طول دوره ی مطالعه به دیابت نوع 2 مبتلا شده اند. از شرکت کنندگان خواسته شد تا به پرسشنامه ای در مورد سلامت و اندازه گیری های فیزیکی و نتایج آزمایشات خون خود پاسخ دهند.

دکترHuaidong Du، محقق ارشد این مطالعه، گفت: به دانش ما، این اولین مطالعه ی آینده نگر بزرگی است که نشان دهنده ی ارتباط معکوس مشابه ای بین میزان مصرف میوه با بروز دیابت و عوارض آن است.

برای افرادی که در حال حاضر به دیابت مبتلا هستند، محدودیت مصرف میوه های تازه، که در بسیاری از نقاط جهان برای مثال چین و سایر کشورهای آسیایی شایع است، نباید در دستورالعمل کنترل این بیماری باشد.

این مطالعه دارای محدودیت هایی است برای مثال مشخص نمی کند که چرا احتمال ابتلا به دیابت نوع 2 و عوارض آن در کسانی که میوه ی کمتری مصرف می کنند، بیشتر است.

کسانی که میوه مصرف نمی کنند، به عنوان مثال، ممکن است در بیش از دو گروه مختلف قرار گیرند: کسانی که از میوه به دلایل سایر مشکلات سلامت خود، صرفنظر می کنند، کسانی که ممکن است به دلیل فقر رژیم غذایی، میوه و یا سبزیجات کمتری مصرف کنند و کسانی که به دلایل دیگر از مصرف میوه ها اجتناب می کنند.یافته های این مطالعه در مجله PLOS Medicine منتشر شده است.

منبع:

http://www.diabetes.co.uk/news/2017/may/rarely-eating-fresh-fruit-linked-to-higher-type-2-diabetes-risk-99370647.html